Video demo - scenario

Hopelijk heb je even de presentatie bekeken, waarin je gemerkt hebt dat we verschillende types van trainingen gaan creëren tijdens de workshop.

Ik stel voor om voor alle types hetzelfde onderwerp te nemen: een aantal aspecten van Paint verklaren. Daarom stelde ik een kort scenario samen van de punten die we zullen tonen in de training. Er is ook een tekst die als leidraad kan worden gebruikt voor het inspreken van de begeleidende commentaar, een zogenaamd 'Voice Over script'. Een dergelijk script gebruik ik meestal, maar tijdens het inspreken houd ik me niet steeds strict aan de neergepende tekst, vandaar de term 'leidraad'. Scenario en script vind je ook in de database van de ICT-dag. Omdat ik steeds met Engelstalige versies werk van Windows, Office, zal je hier meestal Engelstalige termen vinden, waarvoor mijn verontschuldigingen. Is het mogelijk om thuis al even dat scenario door te nemen in Paint?

Scenario voor Paint

  1. Controleer de afmetingen van het geopende bestand (Backstage knop, Properties/Eigenschappen)
  2. Zet de Rulers (meetlatten) aan: View knop, Rulers
  3. Keer terug naar Home en zoek Kleur 1 en Kleur 2
  4. Kies een borstel, wijzig kleur 1 en teken iets: kleur 1 wordt gebruikt
  5. Wijzig kleur 2, selecteer de gom en gebruik die: kleur 2 wordt nu gebruikt
  6. Kies een shape (vorm): merk op dat bij het tekenen beide kleuren worden gebruikt, respectievelijk voor de lijn en voor de vulling. Wijzig type lijn/vulling

Voice over Script

  1. Om de afmetingen te zien van dit bestand, open je de eerste knop en kiest Eigenschappen. Je ziet hier dat het bestand 960 op 540 pixels is en dat de gebruikte eenheden pixels zijn.
  2. Laat ons even de rulers (meetlatten) activeren. Open het View menu en klik op Rulers.
  3. Wat is de betekenis van Kleur 1 en 2?
  4. Als we een borstel kiezen, bijvoorbeeld de Pen, en je kiest een tint voor de eerste kleur, zal die borstel verven met die eerste kleur. Maar waartoe dient die tweede kleur dan?
  5. Ik wijzig de tweede kleur. In dit geval wordt die tweede kleur alleen gebruikt als je met de gom werkt. Beetje raar eigenlijk: met de gom 'teken' je met de tweede kleur, en met de borstel gebruik je de eerste kleur.
  6. Als je een vorm (shape) tekent, gebruik je de beide kleuren. Ik teken een 'driehoek' en je merkt dat de eerste kleur wordt gebruikt voor de lijnen en de tweede kleur voor de vulling. Je kan een ander lijntype kiezen onder 'Outline' en een ander type vulling onder 'Fill'.

Video demo

Hier zie je een gepubliceerde video demo. Ik heb de audio ingesproken tijdens de opname en niet verder geoptimaliseerd. Er werden wel een aantal objecten toegevoegd (zoals statische figuren, dias, tekstballonnetjes) en dit wordt dan de eerste opdracht tijdens de workshop. De output is hier MP4, video kan zo onmiddellijk worden gepubliceerd naar YouTube of een soortgelijke site.

Link

Hier is een link naar een video die ik op YouTube publiceerde, weliswaar over een 'geavanceerd' onderwerp in Captivate:

Simple versus Standard actions in Captivate